Колумна на Марија Татарин дипломиран економист со завршени магистерски студии по Менаџмент на човечки ресурси и 18 години искуство во финансискиот, технолошкиот и производствениот сектор.
„Mапирањето таленти е моќна стратегија која може да им помогне на бизнисите од сите големини и индустрии да останат конкурентни во сè поглобализираниот свет. За компаниите во Македонија, тоа нуди единствена можност да се искористат локалните таленти, истовремено применувајќи ја глобалната експертиза. Со инвестирање во мапирање на таленти денес, бизнисите можат да го обезбедат своето место во првите редови на нивната индустрија, утре.“
Мапирање на таленти: Клуч за отклучување на деловниот потенцијал во глобализираниот свет
Во денешното брзо темпо на постојан развој на деловното опкружување, компаниите се во постојана потрага по начини за остварување на конкурентска предност. Една таква стратешка алатка која доби на внимание последниве години е мапирањето на таленти.
Што всушност е мапирање на таленти и зошто тоа станува суштински дел од планирањето на работната сила, не само во РС Македонија туку и на глобално ниво?
Мапирање на таленти е проактивен пристап за идентификување и негување на човечкиот потенцијал во една организација или индустрија. Тоа вклучува: анализа на вештините, искуството и потенцијалот на вработените или потенцијалните кандидати и нивно усогласување со идните деловни потреби. Истото може да го сфатиме како еден вид на патоказ што ги води компаниите да ги постават вистинските луѓе на вистинските места, не само за денес, туку и за утре.
Мене лично ми се допаѓа една кулинарска метафора која го објаснува мапирањето на таленти со „процена на состојките (вештините) што ги имате во вашиот шпаиз (компанијата) и споредување на тие достапни состојки со рецептите (целите) што планирате да ги готвите во иднина.“ Сликовито и јасно, нели?
Зошто е важно Мапирањето на таленти?
Во свет каде што промената е единствена константа, бизнисите треба постојано да бидат агилни. Мапирањето на таленти им овозможува на компаниите да ги предвидат идните потреби и да развијат база на квалификувани поединци кои би можеле да ги пополнат клучните позиции, кога тие ќе се појават. Ова предвидување на потребите е од клучно значење за одржување на конкурентската предност, особено во индустриите каде што побарувачката за специјализирани вештини е многу голема.
Имајќи ја предвид растечката тех-индустрија во земјата, на РС Македонија, на пример, ѝ треба робустна база на ИТ професионалци кои можат да бидат лидери во области како што се: развој на софтвер и ИТ услуги, развој на мобилни апликации, фин-тех решенија, криптовалути, вештачка интелигенција и слично. Мапирањето на таленти гарантира дека најпаметните умови на земјата се подготвени да одговорат на овие предизвици, помагајќи ѝ на земјата да се специјализира и заземе дел од глобалниот пазар.
На вработените пак, мапирањето на таленти им помага да осознаат дали нивните вештини(меки и тврди) се добар фит за компанијата, дури и да станува збор за различна позиција или оддел од нивниот. Зацртување и поддржување на не-вертикални кариерни патеки за вработените им помага на ЧР и на менаџерите да ги пополнат празните работни позиции, но и да им овозможат професионална прогресија на вработените, зајакнувајќи ја нивната лојалност.
Како функционира Мапирањето таленти?
Процесот на мапирање на таленти обично вклучува неколку клучни чекори:
1. Идентификување на критичните, односно клучните позиции: Бизнисите започнуваат со идентификување на работните позиции кои се суштински за нивниот иден успех. Често станува збор за лидерски позиции, сениорски позиции во тех индустријата или други поспецијализирани области.
2. Анализа на постоечките таленти: Следниот чекор е проценка на вештините и потенцијалот на постоечките вработени во компанијата. Ова вклучува разбирање на нивните аспирации во кариерата, нивните силни страни и областите каде треба да се работи на нивниот развој и понатаму.
3. Истражување на пазарот на таленти: Компаниите исто така треба да погледнат и надвор од нивните ѕидови за да го разберат надворешниот пазар на таленти. Ова вклучува проучување на актуелните трендови во индустријата, практики за вработување на конкурентите и достапноста на таленти во одредени региони или индустрии.
4. Градење база на таленти: Откако ќе добијат јасна претстава за внатрешниот и надворешниот талент потенцијал, компаниите можат да започнат со изградба на база на таленти. Тоа може да вклучува развивање на внатрешните таленти преку програми за обука и развој, или регрутирање надворешни таленти за пополнување на критичните позиции.
5. Тековно следење и прилагодување: Мапирањето на таленти не е еднократна активност, потребно е тековно следење и прилагодување со цел базата на таленти да остане усогласена со деловните потреби.
Мапирањето таленти гледано локално и глобално
Додека мапирањето таленти е од клучно значење за индивидуалните бизниси, неговото влијание се чувствува на глобално ниво. Во региони како Балканот, каде што новите индустрии создаваат нови можности, мапирањето на таленти може да помогне да се усогласи работната сила со овие развојни области, поттикнувајќи ја економијата и позиционирајќи го регионот како лидер во одредени сектори.
Во пошироки размери, мапирањето на таленти овозможува прераспределба на глобалните таленти, овозможувајќи им на бизнисите да користат вештини од целиот свет. Овој глобален пристап е особено релевантен во индустриите како технологијата и финансиите, каде што најдобрите таленти не се секогаш лоцирани во ист град, па дури ни во иста земја со бизнисот.
Мапирање на таленти во РС Македонија: студија на случај
Гледајќи го, на пример, растечкиот технолошки сектор во Македонија, кадешто компаниите се стремат да се натпреваруваат на глобалната сцена, потребата за квалификувани софтверски инженери, дата научници, и технолошки иноватори никогаш не била поголема. Со имплементирање на стратегија за мапирање таленти, македонските компании можат да го идентификуваат и да го негуваат домашниот талент потенцијал, истовремено привлекувајќи квалификувани професионалци од други региони.
Овој пристап не само што ја зајакнува локалната работна сила, туку и ја подобрува репутацијата на РС Македонија како центар(hub) за технологија и иновации. Уште повеќе овој пристап гарантира дека бизнисите нема да бидат затекнати од брзите промени во тех – светот, овозможувајќи им да останат конкурентни на долг рок.
Што носи иднината за процесот на мапирање на таленти?
Како што светот станува се повеќе меѓусебно поврзан, потребата за ефективно мапирање на таленти ќе расте и понатаму. Компаниите кои можат да ги предвидат нивните идни потреби и соодветно да ги усогласат своите стратегии за таленти, ќе бидат подобро позиционирани за успех на глобалниот пазар. За бизнисите во Македонија и пошироко, мапирањето таленти не е само алатка за денес – тоа е стратегија за иднината.
Со практикување на оваа стратегија за мапирање на таленти, компаниите можат да го отклучат својот целосен потенцијал, осигурувајќи подготвеност да одговорат на предизвиците и можностите на утрешниот ден. Без разлика дали сте бизнис лидер во Скопје или во Силиконската долина, пораката е јасна: иднината им припаѓа на оние кои ја планираат!
За авторот:
Марија Татарин е дипломиран економист со завршени магистерски студии по Менаџмент на човечки ресурси и 18 години искуство во финансискиот, технолошкиот и производствениот сектор. Последните 8 години работи во секторот Човечки ресурси во меѓународни компании, како координатор и бизнис партнер.
Доколку преземете содржина (статија или оглас) од 24HR задолжително наведете „Извор: 24HR“ на крајот на статијата со hyperlink кој ќе води од преземената содржина. Преземањето на интервјуа не е дозволено. Повеќе за условите за користење е наведено тука.